Nevíte si rady? Zavolejte nám na 266 190 300. Rádi Vám poradíme.

Jóga

JÓGA
je filozofický směr - nejdokonalejší poznatkový systém o člověku, který pojímá člověka jako celek a vede ho k sebepoznávání.
Slovy PhDr. Milady Bartoňové - významné osobnosti české jógy - je jóga "uměním života".
Lze ji též označit jako životní moudrost, cestu.
Prvním krokem jsou tělesná cvičení - tzv. hatha jóga, která člověka vedou k umění ovládat tělo, následně i mysl, přičemž oba procesy se mohou prolínat. V podstatě jde o zdravotní cvičení, které vede člověka zejména k úpravě stravovacích návyků a mnohdy ke změnám priorit, chování a cílů. Vede ho k vyrovnanosti a harmonii. Hathajóga klade důraz na vědomé zaujímání a prodýchávání pozic i průpravných cviků, po nichž obvykle následuje přiměřeně dlouhá relaxace v některé z relaxačních poloh tak, aby mohly v těle plně doznít účinky předcházejícího cvičení. Dá se říct, že ve srovnání s powerjógou jde o cvičení klidnější, zaměřené více na rehabilitaci a relaxaci, avšak při pravidelném praktikování velmi účinné na kondici svalů, šlach a kloubů i optimalizaci funkcí tělesných orgánů.

ZDRAVOTNÍ ÚČINKY CVIČENÍ JÓGY
O tom, že pravidelným cvičením jógy je možno udržet tělo vitální a zdravé až do vysokého věku, bylo již napsáno mnoho. Pozitivní vliv praktikování jógy na celou lidskou osobnost je nesporný.
Dle vyjádření lékařů a fyzioterapeutů mají jógové cviky stimulující a harmonizující vliv na žlázy, orgány a nervy a současně regenerují a pročišťují celé tělo. Při provádění ásan dochází k rytmickému střídání protichůdných pohybů jednotlivých částí těla, což způsobuje správné fungování lymfatického systému a lepší prokrvení daných orgánů. Tělo je tudíž lépe zásobováno kyslíkem a výživnými látkami a současně se rychleji zbavuje zplodin.
Cvičení jógy má výrazný vliv na regeneraci tělesných orgánů, na zlepšení (optimalizaci) jejich funkcí a na posílení imunitního systému. Má vliv také na pružnost a pročistění kůže, čímž napomáhá jejímu pomalejšímu stárnutí.
Cvičení některých (dynamických) jógových pozic či sestav má vliv na zvýšení krevního tlaku a naopak při relaxacích – hlubokém uvolnění – dochází k vědomému přepojení ze sympatiku na parasympatikus, tj. z aktivity (zvýšení krevního tlaku, zrychlení tepu) na zklidnění (pokles krevního tlaku, zpomalení tepu). Z uvedeného vyplývá, že cvičením jógy (též přechodem na stravu dle zásad jógy) lze ovlivňovat výši krevního tlaku a tím v mnoha případech i odbourat léčbu medikamenty.
Jógová cvičení jsou psychosomatická – mají vliv na tělo, mysl, dech a vědomí.
O vlivu jógového cvičení na harmonizaci celé osobnosti člověka je v odborné literatuře uvedeno následující:
„Vegetativní nervový systém, který běžně není ovlivnitelný vůlí, reaguje tak nepřímo na odpovídající cviky a vytváří funkční rovnováhu sympatiku a parasympatiku. Stejným způsobem se chová i endokrinní žlázový systém. Tím vzniká pocit tělesné pohody, vnitřní vyváženosti a harmonie, a tím vším se posiluje zdraví“.


Základní pozice
Hora obsahuje všechny základní pravidla, která je nutno dodržovat v průběhu celého cvičení a její principy se dají využít i při každodenním pohybu a všech činnostech. Důležitý je už kontakt s podložkou – nohy jsou postavené malíkovými hranami rovnoběžně, dáváme si pozor na zatěžování základů prstů a pat, to nám automaticky zvedne vnitřní klenbu chodidel, a rovnoměrně rozloží váhu těla. Máme pevná lýtka, vtažené kolenní čéšky. Pevná stehna – vnitřní stranu stehen táhneme mírně dozadu, ale zároveň podsazujeme zadeček(nestahujeme příliš hýždě jen táhneme sedací kosti k patám). Teď už máme pevný spodek, základnu pro horní polovinu těla. Od stabilní pánve se vytahujeme vzhůru, máme pevné, ale ne stažené bříško. Spodní žebra táhneme směrem dolů a dovnitř těla (jako je přirozené při výdechu), ramena od uší a hlavu vzhůru s jemně protaženým zátylkem. Ruce volně podél těla. Držíme pozornost v celém těle, ale nejsme strnulí.
Všechny tyto základní pravidla se promítají do celého cvičení. Dáváme si hlavně pozor na nepřetěžování a prohýbání beder (to nám zajistí pevné bříško a sedací kosti k patám), volný dech, při kterém zbytečně nezvedáme hrudník a ramena od uší. Nikdy nejdeme přes ostrou bolest ani do úplného vyčerpání. Vždy myslíme na to, že poweryoga nám má pomoci se cítit lépe, ne nás zničit!

Fyziologické účinky
Z globálního pohledu je jóga společně se zdravou životosprávou dokonalým lékem na všechny civilizační choroby. Vede k optimalizaci životních funkcí. Díky protahování jinak statických částí těla a prohloubenému dechu dochází k většímu prokrvení tkání a zefektivnění odvodu škodlivých látek i z normálně hůře dostupných oblastí. Tento blahodárný vliv se projeví v čistější a pružnější pleti (působí i proti celulitidě), lepším trávení a zrychlení metabolismu, což způsobí při zdravém stravování úbytek přebytečných tukových zásob. Práce v józe jsou většinou antagonistické (tzn. Působí proti sobě), proto udržují tělo v přirozené rovnováze. Rovnoměrně zatěžujeme celé tělo, které se následně zbavuje všech disbalancí. Jóga je zaměřena na protahování a čištění meridiánů (energetických drah). Každá pozice má speciální význam pro určité dráhy. Blíže se tomuto tématu budeme věnovat v kurzu. Bezprostředně po cvičení se cítíme lehce, zahřátě a plni energie = přirozeně.

Hatha jóga vede k umění ovládat tělo, následně i mysl, přičemž oba procesy se mohou prolínat. V podstatě jde o zdravotní cvičení, které vede člověka zejména k úpravě stravovacích návyků a mnohdy ke změnám priorit, chování a cílů. Vede ho k vyrovnanosti a harmonii. Hathajóga klade důraz na vědomé zaujímání a prodýchávání pozic i průpravných cviků, po nichž obvykle následuje přiměřeně dlouhá relaxace v některé z relaxačních poloh tak, aby mohly v těle plně doznít účinky předcházejícího cvičení. Dá se říct, že ve srovnání s powerjógou jde o cvičení klidnější, zaměřené více na rehabilitaci a relaxaci, avšak při pravidelném praktikování velmi účinné na kondici svalů, šlach a kloubů i optimalizaci funkcí tělesných orgánů.

Power jóga je zaměřena na zlepšení fyzické kondice, formuje postavu, zlepšuje ohebnost kloubů a pružnost svalové tkáně, protahuje zkrácené svaly, zlepšuje držení těla, působí preventivně proti bolestem zad, zlepšuje vnímání a ovládání těla, působí blahodárně na psychiku, podporuje soustředěnost a naučí Vás správně dýchat. Tento typ jógy také účinně likviduje kalorie.

Dance jóga je určena pro širokou veřejnost. Patří do skupiny stylů cvičení Body and Mind.
Základ dancejógy tvoří pozice z power jógy, které jsou různě pospojovány tanečními prvky. Při dancejóze nezůstáváte dlouho ve výdržích, ale svižně a plynule přecházíte pomocí prvků např. z jazzu, klasického nebo moderního tance do další pozice. Power jóga je tak oživena o různé vlny tělem, pohybem do prostoru, izolacemi jednotlivých částí těla, otočkami a podobně. Vznikne tak plynulé a velmi ladné cvičení působící pozitivně na nervovou soustavu. Díky balančním pozicím kontroluje dancejoga správné držení těla, zpevňuje centrum těla, zvyšuje koordinaci, flexibilitu, ladnost a pružnost celého těla. Podporuje hudební cítění a pohybovou paměť. Cílem je hlavně relaxace!

Akrobatická jóga je nejen zábavný způsob práce s tělem, ale také skvělou cestou jak získat sebevědomí, sdílet radost z pohybu s ostatními a budovat vzájemnou důvěru. Lekce jsou vhodné pro všechny. Ať jste začátečník či pokročilý, tento typ jógy Vás zaujme, protože posune vaši jógovou praxi na novou úroveň. Propojuje jógové pozice s kontaktními balančními prvky prováděnými ve dvojici. 

Jóga do kanceláře je upravená forma jógy do běžné kanceláře, proto se jógové pozice provádějí na židli. Protáhnete celé tělo a zažijete báječný pocit uvolnění. Nepotřebujete cvičební úbor ani zkušenosti. Učí udržovat koncentraci pomocí dechových technik. Pomáhá uvolňovat napětí při stresových situacích. Protažení je cíleně zaměřeno na kancelářské práce a práce na PC. Stěžejní je oblast šíje a krční páteře, mezilopatkové svaly a trup, zápěstí a prsty (karpální tunely), bedra a nohy. Jednotlivé cviky z intenzivní hodiny lze dle možností rozfázovat do průběhu celého dne na pracovišti.

Vinyasa jóga představuje dynamičtější podobu jógy, u které se můžete i pořádně zapotit. Zaměřuje se na cvičení pozic jógy v plynutí s dechem. V průběhu celé lekce je praktikována speciální dechová technika. Cvičení upravuje perestaltiku, metabolismus, endokrinní systém, neurovegetativní systém, imunitní systém i kardiovaskulární systém. Cvičení dokonale rozvíjí flexibilitu a sílu celého těla, velice účinně ozdravuje, očišťuje organismus a celé tělo, zbavuje únavy, napětí a stresu. 

 

 
 
  • Počet nalezených kurzů: 0
Vyhledávám kurzy ...